drömmar som återvänder

Drömmarna om paris kommer tillbaka emellanåt. Jag tänker på att ha en takvåning, en alldeles egen studio i andra arrondissemanget. På rökiga uteserveringar och metrons smidighet. Att kunna åka från rue rivolie till gare de lyon på bara några minuter. Att ha ett nytt äventyr ständigt väntande runt hörnet. Att iaktta, att vara opersonlig och största runt på gatorna. 
Jag kollar på långsamma franska filmer. Eftertexterna rullar med en lugn pianoslinga som bakgrund. Takvåningen återvänder till minnet. 
Paris är min dröm, min flykt, min räddning. Men i höst bär det av mot nya äventyr. I höst ger jag mig av till Sveriges andra största stad för studier. Och jag längtar till hösten. Till att sluta tro på sol och värme och istället kunna njuta av regnsmatter på rutan och té framför sig. Men oroa dig inte Paris, en dag kommer jag tillbaka. En dag är du mitt hem igen. 
 
 
Allmänt | |
#1 - - Emelie - Lever drömmen i Paris!:

Tror inte en sådan dröm kan dö, riktigt, Hanna. :)

Ps. Dokumentären heter "Next Stop Paris" och behandlar olika delar av Paris. Väldigt intressant, men lite såhär överpedagogisk också ;)

Upp