Je garde le souvenir d'une histoire de passage



Jag klär mig i en blå-vit-prickig blus och sätter på margaux Avril på Spotify. Kanske drömmer jag om att sätta tänderna i nybakta baguetter utanför ett franskt boulangerie. Igår gick jag förbi hemköp i stan, de hade extrapris på choklad croissanter, 3 för 20 kr. Jag föll som jag brukar falla och gick ut med franska bakverk under armen, men jag vet ju att de inte smakar lika dant. Jag vet att krispigheten, mjukheten och alla de spektakulära smakerna inte ryms inom hemköps 3 för 20. Egentligen vill jag ju bara använda euro och försökta dämpa min brytning i det franska språket. Egentligen vill jag ju bara gå på franska alléer och smågator, ligga i Versailles slottspark och börja tänka på ett språk som inte är mitt modersmål. Men jag tar på mig rött läppstift och läser ur kurslitteraturen Le XXe siècle expliqué à mon petit-fils och kämpar för att bryta min språkbarriär. Att jag en dag ska ha möjligheten att förstå nyheterna på France 2 och prata obehindrat på ett franskt boulangerie där ingen funderar på om jag egentligen hör hemma där eller inte. Inte ens jag.
 
 

 
Allmänt | |
#1 - - hmle. None:

Tips på bra fransk låt: Camélia Jordana - Non, Non, Non !

Svar: Tack! Har lyssnat rätt mycket på henne och tycker om många av hennes låtar!
Hanna

#2 - - Emelie Blad:

Åh, tack! Tror klänningen är från BikBok sedan typ.. två-tre år tillbaka?

#3 - - Emelie Blad:

Förresten, himla vackert skrivet. Känslorna är lätta att identifiera med.. :)

Upp